گواهینامه
ISO 9001:2008
بهترین
بانک اطلاعاتی املاک
کادر مجرب
پاسخگویی 24 ساعته

بنچاق چیست؟

بنچه یا «بنچاق» واژه‌ای ترکی و متداول در دفاتر رسمی سندی است که به موجب آن معامله‌ای رسمی انجام گرفته و نشان‌دهنده انجام معامله است. این سند معمولا توسط کاتبین و اشخاص باسواد نوشته می‌شد و توسط معتمدین و علمای دینی مهر و امضا می‌گردید و اشخاص برای اثبات مالکیت خود، به آن استناد می‌کردند. حفظ، نگهداری، و طبقه‌بندی بنچاق‌ های قدیمی به عنوان یکی از منابع اولیه مطالعات تاریخی، اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت فراوان است.

تفاوت بنچاق و سند چیست؟

در زمان‌های قدیم از سندهایی استفاده می‌شد که توسط افراد باسواد به صورت دستی نوشته، و مهر و امضا می‌شد که به آنها «بنچاق» گفته می‌شود و در زمان خود طرفدار زیادی داشت. بنچاق همان سند منگوله دار است که با گذشت دوره‌ی زمانی و با رسمی شدن آن در دفتر اسناد رسمی تبدیل به سند منگوله دار شد. در دفاتر اسناد رسمی، به برگه‌ای که مشخصات ملک (مثلا هر آپارتمان) در آن درج می شود، بنچاق می‌گویند که امروزه نام و شکل آن به سند تک برگی تبدیل شده است. در بنچاق تمامی جزئیات ملک مانند؛ شماره‌های مربوط به قبض آب و برق و گاز نیز نوشته می‌شود.

بنچاق‌ های متعلق به دوران پیش از تأسیس دفاتر رسمی ثبت اسناد عموماً از میان خانواده‌ها به مراکز اسناد راه یافته‌اند و بیشترین نمونه های بنچاق‌ های قدیمی موجود متعلق به دوره قاجاریه است. البته این برگه در حال حاضر «برگ معاملات تک برگی» نام دارد ولی در اصطلاح عموم هنوز به همان بنچاق معروف است.

هزینه های تغییر بنچاق به سند (بنچاق آپارتمان و بنچاق ملک)

سوال: یک آپارتمان در مشهد دارم و به دنبال تغییر بنچاق به سند برای آن هستم. هزینه آن حدودا چقدر می‌شود؟

جواب: با توجه به تغییرات قانون املاک، بهتر است برای اطلاع دقیق از این هزینه به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

خرید و فروش زمین و ویلا لاکچری در شمال ایران با بهترین شرایط

اعتبار بنچاق

سوال: من یک سند شاهنشاهی برای یک زمین قدیمی دارم، آیا در حال حاضر اعتبار دارد؟

جواب: سند شما معتبر است. البته بهتر است به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده و حدود ملک را مشخص نمایید و بعد با درخواست کارشناس نقشه کش از اداره ثبت و پرداخت هزینه اقدام به کشیدن نقشه کرده و با ممهور کردن آن توسط کارشناس مربوطه اقدام به اخذ سند تک برگی نمایید.

آیا بنچاق ما، بنچاقِ اصل است؟

برای اطلاع از اصل بودن بنچاق باید به دفترخانه ای که در آن بنچاق و سند مالکیت شما تنظیم شده است بروید و درخواستی جهت تایید اصالت آن بدهید. آن دفترخانه پس از مراجعه به دفتر و صفحه ثبت شده، اطلاعات سند و بچاق شما را بررسی و اصل بودن یا نبودن آن را به شما اطلاع می‌دهد.

گم کردن و فقدان بنچاق

با توجه به قدیمی بودن قضیه بنچاق و کاربرد آن، در صورتی که بنچاق و سند مالکیت خود را گم کرده اید، به عنوان مالک سند و با شناسنامه و کارت ملی خود به دفاتر تنظیم سند مراجعه کنید. این دفاتر به طور عمومی، رونوشت برابر اصل از بنچاق شما را در دفتر خود دارند.

ملک قولنامه ای و قوانین آن

درباره نویسنده